lördag 6 september 2008


Gaboriks värde stiger alltmer

NHL Minnesota Wilds slovakiske stjärna Marian Gaborik kan bli unrestricted free agent efter den stundande säsongen. Något klubben vill undvika. Gaborik själv känner ingen oro och njuter av att vara eftertraktad.
– Jag har ingen brådska, säger 26-åringen på klubbens hemsida.

Marian Gaborik gjorde 42 mål förra säsongen, där också poängproduktionen blev nytt klubbrekord i Minnesota Wild. 83 poäng på 73 matcher blev facit för den snabbskrinnande slovaken, där nu marknadsvärdet höjts avsevärt gentemot förra säsongen.

Efter den här säsongen kan nu Gaborik bli unrestricted free agent, vilket gör att klubben får börja förhandla om ett nytt kontrakt - så snabbt som möjligt.

Minnesota som inte har några givna offensiva talanger i organisationen, vill alltså nu börja förhandla med Gaborik, där klubben redan i somras begav sig till slovakens hemstad för att försöka övertyga att Minnesota är den bästa tänkbara klubben att spela i.

7,5 miljoner 

Än så länge har Gaborik inte bestämt sig om en eventuell fortsättning i Wild.

– Organisationen har behandlat mig bra och jag har sagt till min agent att jag kan tänka mig att stanna i klubben, så vi kommer att försöka göra allt för att få till en affär. Men skulle det inte hända så har jag fortfarande ett år kvar på kontraktet och jag vet vilka valmöjligheter jag har som free agent, säger Gaborik.

– Jag har ingen brådska. Helst av allt vill jag fokusera på hockey just nu, fortsätter han.

Minnesota Wild vill helst av allt ha Marian Gaboriks namnteckning på ett långtidskontrakt innan säsongen startar om en månad. Den kommande säsongen kommer han att tjäna osannolika 7,5 miljoner dollar.