måndag 5 november 2007



Norska Rosenborg skräller vidare
...efter 2-0 mot Valencia

FOTBOLL Rosenborg fortsätter att superskrälla i Champions League. I Valencia vann norrmännen med 2-0 - helt rättvist. Veteranen Steffen Iversen gjorde bägge målen. Först avslutade han en kontring och sköt 1-0 lågt via Hildebrands högra stolpe.

Efter det tog Rosenborg över matchen och Iversen kunde efter en knapp timme nicka in en hörna som Hildebrand helt missbedömde till 2-0.

Nye tränaren Trond Henriksens första Champmatch blev en succé. Mer illa gick det i Ronald Koemans första match som tränare för Valencia.

Var närmare 3-0

Efter Rosenborgs senaste Champions League-mirakel stod nye tränaren Trond Henriksen i fokus.

- 2-0 och vi har ett stolpskott också. Jag tycker att vi var närmare 3-0 än att de skulle göra något mål, sade Henriksen till norska TV3.

Efter att ha vunnit med 2-0 hemma på Lerkendal för två veckor sedan, hade respekten för Valencia försvunnit.

- Vi ska våga anfalla på Valencias hemmaplan, och det gör vi. Vi anfaller hela tiden ända till "the bitter end" fortsatte Henriksen.
Miika Koppinen satt på bänken hela matchen.

Utklassning i Liverpool

Efter en tung säsong hittills i Champions League för Liverpool, lossnade det med besked för Liverpool på tisdagkvällen i hemmamatchen mot turkiska Besiktas. Liverpool vann med hela 8-0. Matchen som samtidigt var den 100:e Champions League-drabbningen för Sami Hyypiä.  

I Werder Bremens backlinje spelade Petri Pasanen fulla 90 minuter när laget på bortaplan förlorade mot Lazio med 1-2.
(svt.se, j-w)


Champions League, 6 november:

Grupp A:
Liverpool - Besiktas 8-0 (2-0)
1-0 Crouch (19 min)
2-0 Benayoun (32 min)
3-0 Benayoun (53 min)
4-0 Benayoun (56 min)
5-0 Gerrard (69 min)
6-0 Babel (78 min)
7-0 Babel (81 min)
8-0 Crouch (89 min)

Porto - Marseille 2-1 (1-0)
1-0 Sektioui (27 min)
1-1 Niang (47 min)
2-1 Lopez (78 min)

Grupp B:
Schalke - Chelsea 0-0

Valencia - Rosenborg 0-2 (0-1)
0-1 Iversen (31 min)
0-2 Iversen (58 min)

Grupp C:
Lazio - Bremen 2-1 (0-0)
1-0 Rocchi (57 min)
2-0 Rocchi (68 min)
2-1 Diego, straff (88 min)

Olympiakos - Real Madrid 0-0

Grupp D:
Shakhtar - Milan 0-3 (0-0) 
0-1 Inzaghi (66 min)
0-2 Kaka (72 min)
0-3 Inzaghi (90 min)

Celtic - Benfica 1-0 (1-0)
1-0 McGeady (45 min)



Forsbergs läkare positiv

ISHOCKEY Bertil Romanus har inte gett upp hoppet om att lösa Peter Forsbergs fotproblem.

- Ibland går det inte att komma vidare, men vi är inte där än, sade fotkirurgen till TT.

När Romanus och Forsberg talades vid beslutade de att läkaren måste få undersöka foten ytterligare.

Om de avvaktar till Romanus återkommer till Sverige i slutet av november eller om Forsberg flyger över Atlanten är ännu inte bestämt.

- Jag tror det finns möjlighet att lösa problemen, sade Romanus. (svt.se, j-w)



Toskala utbytt i rekordmatch

ISHOCKEY Ottawa, som förlorade Stanley Cup-finalen i våras har börjat säsongen lysande. Efter klara 5-1 mot Toronto i natt har laget nu 13 segrar på de första 14 matcherna - ett rekordbra facit.

- Om man jobbar hårt och har bra spelare, kan bra saker hända. Men jag tror att det
viktigaste är att man varje dag måste gå ut på isen redo att slita, sade Daniel Alfredsson.

- Jag tror vår nyckel är att vi varit mentalt redo varje kväll, sade Alfredsson
som noterades för ett mål i nattens seger.

Vesa Toskala i Torontos mål blev utbytt till förmån för Andrew Raycroft, efter att ha släppt tre puckar förbi sig med dryga halvtimmen kvar att spela.

Jämt i New York-derby


Det var jämnt i New York-derbyt i nattens NHL, men en bit in i sista perioden avgjorde Miroslav Satan och Islanders besegrade Rangers med 3-2.

Islanders gjorde alla sina tre mål i tredje perioden och vann trots att Rangers lett med både 1-0 och 2-1.

- Vår mentala styrka lämnade mer att önska. Vi var inte lika skärpta som vi behövde vara och inte lika precisa, sade Rangers-coachen Tom Renney.

Det var första gången på fem matcher som Henrik Lundqvist i Rangers mål släppte mer än en puck förbi sig. (svt.se, j-w)


Nattens NHL, 7 november:

NY Islanders-NY Rangers 3-2 (0-1, 0-1, 3-0) 

33.40 C. Drury 0-1 (P. Mara, J. Jagr) pp.
41.08 T. Hunter 1-1 (R. Fedotenko, M. Comrie)
44.50 P. Mara 1-2 (S. Avery, S. Gomez)
49.17 R. Fedotenko 2-2 (M. Comrie, M. Bergeron) pp.
51.12 M. Satan 3-2 (R. Park)

Bergenheim NYI ingen speltid

Ottawa-Toronto 5-1 (2-0, 2-1, 1-0) 

2.59 C. Phillips 1-0 (D. Heatley, M. Fisher)
3.46 P. Eaves 2-0 (C. Kelly, A. Vermette)
21.21 D. Alfredsson 3-0 (D. McAmmond, W. Redden)
28.08 A. Meszaros 4-0 (A. Vermette) pp.
34.23 N. Antropov 4-1 (P. Kubina, T. Kaberle) pp.
46.25 C. Kelly 5-1 (P. Eaves, A. Meszaros)

Toskala TOR 9/13 skott - 28.08min

Atlanta-Washington 2-1 e.f. (0-0, 1-0, 0-1)

26.20 I. Kovalchuk 1-0 (G. Exelby, B. Little)
44.40 M. Nylander 1-1 (V. Kozlov, N. Backström) pp.
61.34 T. White 2-1 (V. Kozlov)