onsdag 10 december 2008


Vrbata till Tjeckien för att leta självförtroende

NHL Den tjeckiske forwarden Radim Vrbata har haft en tung säsong hittills i Tampa Bay.
Under tisdagen bestämde han sig därför för att åka hem till Tjeckien, för att finna självförtroendet i klubben Mlada Boleslav, som huserar i den tjeckiska ligan.

Vrbata stannar resten av säsongen.

Inte lätt att hitta självförtroendet i ett just nu nedbrutet Tampa. Personligen tycker jag att Vrbata gjorde en riktigt bra insats i Phoenix förra säsongen, och jag hade hoppats få se honom spela med Olli Jokinen den här säsongen.

Radim Vrbata skrev i somras ett treårskontrakt med Lightning värt nio miljoner dollar. Det första året stryks därmed, och Vrbata är välkommen tillbaka redan nästa säsong - om han själv vill.

Heta kommentarer

Förutom det så går det också hett till bland kommentarerna från förre sparkade Tampa-tränaren Barry Melrose.
I en intervju med radiokanalen Fan 590 sågar han sin före detta klubb, och säger:
- Jag hoppas att de inte vinner en match på hela nästa år.



(Barry Melrose)

Melrose berättar vidare om hur han hela tiden blev motarbetad, av personer inom organisationen som ville leda laget.
- Det fanns killar i Tampa som ville sköta laget och jag lät dem inte göra det. Jag hade anställts för att coacha och jag coachade, säger Melrose och beskriver varje dag som "en konstant kamp".
Personer inom organisationen ska ha betett sig på ett sådant sätt som Melrose inte accepterade. Där det enligt ett rykte påstås att den tidigare NHL-spelaren och nuvarande delägaren Len Barrie, skulle ha rusat in i Lightnings omklädningsrum under lagets inledande matcher i Prag och försökt förklara för spelarna hur de skulle spela powerplay.
- Jag kan inte ljuga, det är skönt att de förlorar. Alla coacher som säger annorlunda är lögnare. Jag hoppas att Tampa Bay inte vinner en match på hela nästa år, säger Melrose.
Han ratar också unge lovande Steven Stamkos.
- Steven är inte redo att spela i NHL. Han kommer att bli en bra ishockeyspelare. Just nu är han inte stark nog rent fysiskt för att spela mot backar som är över 1,90, och kan åka lika bra skridskor som honom, fortsätter Melrose.

Hypen över Stamkos tros vara något för hög med andra ord, där jag börjar betvivla Tampas sätt att leda en NHL-förening. Det börjar kännas lite "Hawaii" över hela organisationen. Inte undra på att laget ligger där de ligger.

Slutspel kan man inte räkna med i år med den ledningen laget har. Och att Mats Sundin skulle ha varit mycket intresserad av att få spela med Tampa, kan bara klassas som rent skitsnack.