tisdag 21 april 2009

Ryssland försvarar guldet i år

Ishockey-VM inleds på fredag. Nästan alla trupper är nu släppta, där det nu är hög tid att granska och tippa utgången i årets mästerskap 2009.

Till att börja med kan jag bara säga att Ryssland och Kanadas trupp ser i särklass starkast ut av alla VM-lagen.

De som kan överraska tror jag är Tjeckien och Norge. Norge ser i dagsläget ännu starkare ut jämfört med ifjol. Och då kommer dessutom motståndet i år att vara lättare, än vad det var under förra årets stjärnspäckade VM-turnering i Kanada.

Någon tippning om medaljerna tänker jag inte köra, utan bara diskutera kring de lag jag tror kommer att göra upp om de tre ädla valörerna.


Ryssland, Kanada
Ryssland med många duktiga KHL-lirare blandat med Ilya Bryzgalov, Ilya Kovalchuk och Alexander Frolov, med några att nämna – ser minst lika starka ut som Kanadas trupp, med Dany Heatley, Jason Spezza med flera i spetsen. Heatley och Spezza som haft en tung säsong i Ottawa tror jag nu är riktigt revanschsugna på att vinna något. Jag tror i alla fall en av dem, om inte bägge, slutar topp-3 i årets poängliga.

Tjeckien
Tjeckien har ett ungt lag med Jaromir Jagr som den störts lysande stjärnan. Utöver det ser det snålt ut. Med dock tror jag man kan överraska!

USA
I USA saknas en vinnakultur. Laget ser riktigt bra ut på pappret med Colin Wilson från den amerikanska collegehockeyn som uppstickare. Resten är NHL-spelare. Dustin Brown och Lee Stempniak kan bli de som gör de viktiga målen för ”jänkarna”.

Sverige
I det svenska VM-laget är det återigen så som det brukar se ut i en världsmästerskaps-turnering. Oerfarna killar, blandat med de bästa svenskarna från Europa – och snålt med NHL-spelare, som vanligt. Sverige har ofta svårt att locka till sig spelare från nordamerika då det vankas VM. Kan bero på att stoltheten att dra på sig landslagströjan inte riktigt finns där. Annat är det i OS och World Cup.

För övrigt känns det svenska laget svagt. Unga killar blandat med ”inte världens bästa” målvaktsuppsättning. Återbud på backsidan väcker stor oro. Där Tobias Enström från Atlanta med Rögles Kenny Jönsson är det bästa svenskarna har att bjuda på.

Får man ihop ett lag av de spelarna man har kan det gå riktigt bra. Men någon final blir det absolut inte oavsett hur bra man kommer att spela.

Finland
Starka målvakter i Pekka Rinne och Karri Rämö. Rinne för mig uttalad etta i målet efter drygt 60 matcher i Nashville den gångna säsongen. Tack vare honom tog man sig nästan till slutspelet.

Backarna ser bättre ut än vad jag hade förväntat mig. Janne Niinimaa siktar på OS. Janne Niskala är för bra för att spela i Europa. Petteri Nummelin likaså, och så har man två NHL-lirare i form av Anssi Salmela och Ville Koistinen - som säkerligen kommer att vara med i den finländska backbesättningen i Vancouver 2010.

På forwardssidan ser det däremot tunt ut. Finnarna får förlita sig på ett brett målskytte då egentlig målgörare verkligen saknas i truppen. Niklas Hagman och Antti Miettinen kan bli de bästa målgörarna för Finland om de får spelet att stämma.

Centersidan (Immonen, N.Kapanen, Santala) ser alldeles för svag ut för att jag ska kunna tro på medalj. Men Finland får gärna överraska mig!

Truppen:
Målvakter: Juuso Riksman, Jokerit, Pekka Rinne Nashville, Karri Rämö Tampa Bay
Försvar: Teemu Aalto Linköping, Topi Jaakola Södertälje, Ville Koistinen Nashville, Mikko Lehtonen Timrå, Janne Niinimaa Langnau, Janne Niskala Frölunda, Petteri Nummelin Lugano, Anssi Salmela Atlanta.
Anfall: Juha-Pekka Hytönen JYP, Jarkko Immonen JYP, Niko Kapanen Kazan, Tommi Santala Kloten, Niklas Hagman Toronto, Hannes Hyvönen Minsk, Sami Kapanen KalPa, Kalle Kerman Jokerit, Leo Komarov Pelicans, Antti Miettinen Minnesota, Tuomas Pihlman JYP, Mika Pyörälä Timrå, Jarkko Ruutu Ottawa, Ville Vahalahti TPS.

Här följer en länk till resterande trupper i VM:
http://svenska.yle.fi/nyheter/sportartikel.php?id=3017