tisdag 8 januari 2008



Miettinen matchvinnare i Dallas

ISHOCKEY Finländaren Antti Miettinen stod för två mål då man besegrade Minnesota med 3-1 på hemmaplan. Dallas vände därmed den tunga trenden på fyra raka förluster i de fyra senaste matcherna, där man efter nattens match nu ligger fyra i den västra konferensen.

- Efter att ha förlorat fyra raka förluster på en tuff bortaturné var det här nödvändigt, sade Brenden Morrow till AP.

Marty Turco var fenomenal i hemmaburen och motade 18 Minnesota-skott. Bland annat stoppade han slovaken Marian Gaboriks friläge, med en fantomräddning.
- Turco spelade bra och gjorde några nyckelräddningar, sade coachen Dave Tippett efter matchen.

Ribeiro ny poängkung

Finländaren Niklas Bäckström vaktade Minnesota-målet för kvällen och räddade 27 av 30 skott. Bland annat stod han för en straffräddning från Dallas poängkung Mike Ribeiro. Poängkungen som hittills stått för 46 poäng under säsongen (21+25), ser i år ut att gå mot sin poängmässigt bästa säsong i karriären.

Mike Ribeiro är Dallas Stars offensiva ledare när Mike Modano inte längre producerar i någon större utsträckning.

27-åringen har nu dessutom teknat ett femårigt förlängt kontrakt med klubben, värt 25 miljoner dollar.

- Jag är glad att det där är bakom mig nu så att jag kan fokusera på ishockey. Jag har gjort det här till ett hem, så det råder ingen tvekan om att jag ville stanna, sade Ribeiro till AP efter nattens 3-1-seger över Minnesota Wild. (jw & svt.se)


Resten av nattens matchfakta hittar ni på
http://sports.espn.go.com/nhl/scoreboard