måndag 7 januari 2008



Selänne på is igen
...definitivt beslut kommer under januari

ISHOCKEY Teemu Selänne närmar sig ett slutgiltigt beslut. Finländaren har varit på is i Anaheim de senaste veckorna för att se om han fortfarande har någon passion kvar för sporten.
- Det positiva är att jag har gjort allt jag måste göra för att komma tillbaka, säger 37-åringen på hockeycentralen.se.

Efter Stanley Cup-triumfen med Anaheim Ducks i somras har Teemu Selänne gått och väntat på att motivationen ska komma tillbaka. En stor anledning till att beslutet tagit så lång tid är att Selännes hustru varit gravid, där Selänne den 5:e december blev pappa för fjärde gången.

- Än så länge vet jag inte, säger han till Orange County Register. Jag ska åka skridskor i några veckor nu, försöka trycka ifrån mer och mer, då kommer jag att känna om det känns bra.

De senaste månaderna har Selänne börjat göra sig fysiskt redo för en comeback. Han har höjt intensiteten i fysträningen och konstaterar att han åtminstone kommer att vara beredd på slitet i NHL om han väljer att återvända.

Den stora frågan är om motivationen verkligen finns där.

Perfekt situation utan hockeyn

- Jag måste vara ärlig. Jag har en perfekt situation även utan hockeyn. Jag behöver inte komma tillbaka, säger han.

- När jag går och ser grabbarna spela matcher blir jag väldigt uppspelt, men om jag ska spela själv måste jag få den där känslan att det kommer att bli skitkul. Jag måste till hundra procent känna att allt är där.

Ryktet om allsvenskt spel i Leksand som uppkom tidigt i december förra året, kommenterar inte ens Selänne till Orange County Register. Därmed förstår nog alla att ryktet är allt annat än påhitt.

Om Selänne gör en comeback, så gör han det i Anaheim. 

- Jag pratade med "Burkie" (Brian Burke, general manager för Anaheim) och berättade att jag skulle börja köra efter nyår och ta det därifrån. Jag vill ta ett beslut den här månaden. Det här blir den sista processen i mina tankar, avslutar Selänne.
(j-w & hockeycentralen.se)