fredag 1 maj 2009


"Hört runt rinken"
VM i Schweiz dag 7

** Jaromir Jagr har Edmontons ögon på sig, och en comeback till NHL nästa säsong kan nu bli verklighet.
- De är mitt förstaval, säger den 37-årige stjärnan till media.

** NY Rangers släpper sin ryss Nikolai Zherdev till VM. Ryssland får därmed ännu en riktigt duktig offensiv förstärkning till truppen. 23 mål i NHL i vinter.


** En annan av Rangers forwards Lauri Korpikoski, kommer inte att förstärka det finländska VM-laget. Därmed stämplas TPS-yttern Ville Vahalahtis VM-pass. Därmed är det med stor sannolikhet slut på Finlands förstärkningar till VM detta år.

** Tjeckien får en kanonförstärkning från utslagna New Jersey Devils. Patrik Elias, 33 spelade i år 77 matcher i NHL - och skördade in78 poäng (31+47).


** USA:s poängmässigt övelägste bästa forward i NHL under den gångna säsongen, Zach Parise, fick nobben av det amerikanska landslaget.
- Nope. De ringde mig och sa att de redan fyllt sin trupp. De behöver inte mina tjänster. Jag såg fram emot att åka dit. Jag hoppades det. Men inte i år, antar jag, säger Parise till Star-Ledger.

24-åringen gjorde den här säsongen fantastiska 94 poäng fördelat på 45 mål och 49 assists. Dessutom slutade han på femteplats i den totala poänligan.


** Finlands förstecenter Niko Kapanen har Timrå i hälarna. Klubben vill skriva kontrakt med honom redan nu. Kapanen spelade den här säsongen i Kazan, dit han inte tros återvända enligt källor.

Finländaren har ett OS-silver, 9 VM-turneringar och fyra säsonger i NHL på meritlistan.


** Sverige dras med målvaktsproblem. Johan Holmqvist är småskadad, Henrik Lundqvist likaså han, då Rangers valde att inte släppa honom till VM.

Nu hänger hoppet på Jonas Gustavsson, som gjorde en kanonmatch mot USA, och Stefan Liv.

** Finländske backen Ville Koistinen är sliten och vilar i kvällens match mot Slovakien. Någon större fara är det inte då han tros vara tillbaka i träning redan imorgon lördag.