fredag 14 september 2007



Rally-VM - Grönholm har gjort sin sista säsong

Marcus Grönholm lägger av efter den här säsongen. Nyheten kom ut då Grönholm själv berättade den på sin hemsida. Den två-faldige världsmästaren har alltid velat sluta på toppen av sin karriär - där nu chansen finns. 
- Jag har under hela min långa rallykarriär uppnått väldigt mycket och har alltid velat sluta karriären på topp. Dessutom är det dags att låta yngre förmågar ta över, berättar Grönholm på sin hemsida.

- Det här ger mig också mer tid med min fru och mina tre barn. De har alla stött mig genom hela min karriär, något jag är väldigt tacksam för. Jag kunde inte ha uppnått allt det här utan deras uppmuntran, fortsätter han.

Med fem tävlingar kvar av säsongen leder Grönholm med tio poäng före fransmannen Sebastian Loeb, där alltså Grönholm tillsammans med kartläsaren Timo Rautiainen har VM-titeln inom räckhåll.




Kort fakta:
Grönholm inledde sin karriär 1987 och blev följande år finländsk juniormästare samt erövrade på 1990-talet fem finländska mästerskap. Han körde sitt första VM-lopp 1989 (Jyväskylä), blev förare på heltid 1996 och skrev 1999 kontrakt med Peugeot.

Marcus Grönholm är tvåfaldig världsmästare i rally (2000) och (2002) vunnit Svenska rallyt, Storbritanniens-, Nyzeeländska-, Finska-, Cyperns-, Australiensiska- och Argentinska-rally med Peugeot. Han tävlade för Peugeot emellan 1999 till 2005. Skrev på för Ford 2006 och gör nu sin andra och sista säsong i stallet. 


Nationalitet: Finsk
Aktiva år: 1989 – 2007
Team: Toyota, Peugeot, Ford
Körda tävlingar: 142
Världsmästartitlar: 2 (2000, 2002)
Vinster: 28
Podiumplatser: 56
Stäckvinster: 501
Poäng: 568
Första VM-tävlning: 1989 1000 Lakes Rally
First vinst: 2000 Swedish Rally