måndag 10 september 2007



US Open - Federer tog sin 12:e Grand Slam


Världsettan Roger Federer motsvarade alla förväntningar och vann sin fjärde raka US Open-titel mot serben Novak Djokovic i tre raka set, 7-6, 7-6, 6-4.

Djokovic fick ett grepp tidigt i matchen där han hade 6-5 och 40-0 i egen serve innan Federer lyckades komma tillbaka och vinna det första setet med 7-6. 

Federer har nu vunnit 12 Grand Slams, bara två kvar till Pete Sampras rekord på 14 något som schweizaren är mycket medveten om.

- Ja, det är något som jag tänker på ganska ofta, sade Federer vid presskonferensen.

- Jag vet hur svårt det är, och att komma så nära rekordet redan i min
ålder är fantastiskt. Jag vill gärna slå det, fortsatte han.

Henin bäst i damklassen

Justine Henin gjorde processen kort mot Svetlana Kuznetsova i damernas US Open-final. Den belgiska världsettan vann med 6-1, 6-3 och kammade därmed hem sin sjunde Grand Slam.

Noterbart är att Henin inte tappade ett enda set under hela turneringen.

- Jag har spelat otroligt bra senaste tiden, och jag tappade inte ett set i Toronto samt inget här. Jag är stolt över mig själv, sade Henin direkt efter finalen.