tisdag 1 april 2008


Bergenheim har hittat hem

...i staden som aldrig sover

NHL Finländaren och finlandsvensken Sean Bergenheim har hittat hem i sitt NY Islanders. 

Slutspelet är borta för laget, men målet för honom själv har uppfyllts.

- Mitt mål med säsongen var att spela in mig så att jag har en säker plats, och det känns det som att jag har lyckats med, säger han till hbl.fi

Strax utanför Manhattans skyskrapor ligger Glen Cove - ett halvsovande samhälle i Long Islands norra delar, där lyxiga butiker ligger tätt intill med alla de olika snabbmatskedjorna. Det här är Sean Bergenheims hem, och det är här han hittat hem.

- Det var Mariusz Czerkawski som fick mig att flytta hit under den första vändan. Då bodde jag i en lägenhet alldeles bredvid det här huset, som jag nu hyr. De flesta av killarna i laget bor söder om arenan, nere vid beachen, men jag trivs här uppe, säger Sean.

Missat slutspel

Den svidande 1-4 förlusten mot Philadelphia förra veckan, innebar ett missat slutspel, och en ännu mer konfunderad tränare Ted Nolan. Spelarmaterialet måste ses över inför nästa säsong, där Bergenheim kan känna sig någorlunda säker efter att ha spelat in sig i laget under säsongen. Fast det är förstås NHL vi talar om, ligan där ingen spelare går säker när det vankas spelarköp och byten.

- Jag har fått indikationer på att dom är jättenöjda med vad jag har presterat och jag vill verkligen stanna, så jag ser fram emot att spela här i många år till.

Men Bergenheim vill bli en vinnare.

- Men vi måste skaffa ett vinnande lag. Att inte komma till play-off är det värsta för du jobbar i sex sju månader, spelar var och varannan dag och sedan får du inte spela de roliga matcherna. Det är lite som att spela i onödan, säger en något besviken Sean.

- Hela året har vi hängt vid play off-strecket och det har i princip känts som att vi måste vinna varje match. Det här är ju ett jobb man tycker om så det är klart att det är roligt, men jag tror inte att alla förstår hur fysiskt och psykiskt tungt det kan vara, fortsätter han.

I Finland på sommaren

Livet som NHL-proffs trivs han dock utomordentligt med - även om det då och då resulterar i en hemlängtan till Finland.


(Bergenheim under VM 2007)

- Det är helt otroligt att få spela i New York, men det som kanske stör mig mest med att bo här är att man ser sin familj så lite. Det är sånt jag saknar, men jag vet inte, det är inte så stor skillnad om jag är här på vintern och spelar, det gör jag gärna. Den tiden som jag verkligen vill vara i Finland är på sommaren.

Sean Bergenheim är nu också aktuell för VM i Kanada i maj. Vilket kan bli en bra förstärkning till Finlands VM-trupp.

Poängskörden kom igång sent i år, där han skrapat ihop 21 poäng, under de 75 matcherna han spelat den här säsongen.